Головна | Реєстрація | Вхід | RSSП`ятниця, 20.09.2019, 21:51

Великописарівська районна станція юних натуралістів

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Блог

Головна » 2015 » Лютий » 26 » Розробка заняття «Виготовлення оберегів»
11:13
Розробка заняття «Виготовлення оберегів»

З досвіду роботи керівника гуртка

Великописарівської районної станції юних натуралістів

Великописарівської районної ради

Сумської області

Драгун Зої Петрівни

Тема заняття. «Виготовлення оберегів».

Освітньо – виховні завдання теми: створити комфортні умови для навчання та виховання, за яких кожен вихованець відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, самостійність.

 Навчальна мета: оволодіння знаннями про священні знаки та символи роду, обереги та їх символи, рослинну символіку України. Формування практичних умінь і навичок по виготовленню оберегів з природного матеріалу. Набуття досвіду власної та колективної творчої діяльності, створення оберегів.

Розвиваюча мета: Розвивати логічне мислення вихованців через проведення таких операцій як аналіз, порівняння, систематизація. Сприяти розвиткові пізнавальних та творчих інтересів учнів. Розвивати мовну і слухову пам’ять. Підвищувати стилістичну культуру мовлення.  Розвивати моторику рук.

Виховна мета: Виховувати в учнів національну свідомість, самосвідомість та ментальність, любов до рідної країни, до української мови. Виховувати повагу до культурної спадщини свого народу. Виховувати в учнів любов до рідної природи, повагу до оточуючого середовища. Виховувати в учнів самостійність, мислення, кмітливість. Виховувати в учнів справедливість, доброзичливість, гуманність, повагу до людей. Виховувати культуру праці, відчуття значущості своєї діяльності для суспільства.

Ключові слова: флористика, оберіг, віяло, природний матеріал.

Обладнання, матеріали, інструменти: засушений природний матеріал(осока), мішковина, насіння зернових та овочевих культур, ножиці, клей ПВА, термоклей, термопістолет,  нитки.

Дидактичне забезпечення: малюнки, конспект заняття, інструкційні картки, кросворд.

Об’єкт праці: гурткове заняття.

Література: 

1. Хоменко Вера. Апликации, картины и панно из природних материалов. – Х.: Клуб семейного досуга, 2010. – 111с.

2. Хоменко Вера. Обереги своїми руками. – Б.: Клуб семейного досуга, 2010. – 94 с.

Тип заняття: комбіноване (засвоєння нових знань, застосування знань на практиці).

Методи роботи:

  • теоретичні (розповідь);
  • практичні;
  • наочні;

Попередня підготовка до заняття: насіння зернових та овочевих культур, інструкційні картки.

Час: 2 академічні години.

 

Хід заняття

І. Вступна частина.

1.1. Організаційний момент – перевірка готовності вихованців до заняття, підтримання порядку і дисципліни протягом усього заняття.

1.2. Повідомлення теми і мети заняття, очікуваних результатів.

Вихованці мають:

- знати рослини символи України;

- визначати технологію виготовлення заготовки на оберіг віяло;

 - знати правила безпечної праці під час роботи  з ножицями, правила організації робочого місця;

- організувати робоче місце;

- дотримуватись правил безпечної праці та санітарно-гігієнічних вимог;

- уміти виготовляти оберіг віяло.

1.3. Мотивація навчальної діяльності гуртківців.

За віруваннями древніх, оберіг — це матеріалізована метафора доброго ангела, модель сили, котра при нагоді заступиться за тебе, а у «перекладі» на наше наукове сучасне мислення — сконцентрує твої ж таки сили, допоможе в екстремальній ситуації. То ми сьогодні з вами спробуємо створити оберіг та повірити у його чудодійну силу.

ІІ. Основна частина.

2.1. Рослинні символи України.

(демонстрація керівником гуртка малюнків з рослинними символами України)

До рослинних символів України відносяться калина, верба, дуб, тополя, барвінок, чорнобривці. Вони здавна уособлюють красу нашої України, духовну міць народу, засвідчують любов до рідної землі.

Здавна у нашому народі найбільш шанованим деревом є верба. „Без верби і калини – нема України”, – говориться в народній приказці. Важко уявити нашу землю без верби. У нас її росте близько 30 видів. Говорять: „Де вода, там і верба”. Вона своїми коренями скріплює береги, очищає воду. Коли копали криницю, то кидали шматок вербової колоди для очищення води. У відро з водою клали вербову дощечку, а на неї ставили кухлик для пиття води. Це була своєрідна народна гігієна.

Завжди любили люди цілющу красуню калину, яка є символом дівочої краси, ніжності. Символом сили, могутності, довголіття є дуб. Барвінок є символом кохання. Зі стрункою тополею порівнювали гнучкий дівочий стан та нещасливу дівочу долю.

Із глибини віків дійшов до нас звичай прикрашати свої оселі  оберегами з природних матеріалів. Вважається, що обереги дарують родині благополуччя, любов, щастя і добробут. У народі існує повір’я, що часник, перець і сіль відганяють від дому біду і нещастя. Лляна стрічка – символ єдності в родині. Безсмертник – довголіття. Хліб – гостинний дім. Гречка, рис – добробут в домі. Насіння соняшника, гарбуза – діти в домі. Кукурудза – взаємопорозуміння. Горох, квасоля – мир і дружба. Горіх – міцне здоров’я. Щіточка – чистота й порядок у домі. Мішок – багатство. Полотно – щастя в домі. Часник – захищає від нечистої сили.

Давайте завітаємо до казкової країни Флористики, де панує богиня рослин Флора, вона нам допоможе підібрати для наших оберегів чудодійні природні матеріали.

Гра «Що це означає ».

Розкладаю на столі різноманітний природний матеріал, який використовують при виготовленні оберегів. Задаю завдання. Назвати  природний матеріал та відповісти: яку він має чудодійну силу. Перемагає учасник, який дає найбільше правильних відповідей.

2.2. Ознайомлення гуртківців з різноманітністю оберегів. Дати поняття: «флористика».

(демонстрація керівником гуртка зразків оберегів)

Вироби, які я вам запропоную, не складні, але зовсім не обов’язково їх копіювати. Нехай вони пробудять вашу творчу фантазію, спонукають до створення власних композицій. Ваші вироби прикрасять вашу оселю, створять гарний настрій. Це неповторний святковий подарунок для рідних і друзів.

Використовуючи прийоми флористики, ми научимося виготовляти обереги. Дайте визначення «флористика»? Вид прикладного мистецтва, у якому із засушених плоско чи об’ємно рослин створюють цікаві роботи – картини, пейзажі, портрети, мініатюри тощо, називається флористикою ( від латинського слова «флос» - квітка).

Людина сама вибирає тему і для здійснення свого задуму використовує природний матеріал з його багатством форм і забарвлень. Цей підхід є основним. Таким чином можна виготовити своїми руками різноманітні обереги: віяло, хатинка, коса, віночок, ложка, торбинка-Даринка, підкови та багато інших. Сьогодні ми будемо виготовляти оберіг віяло з осоки.

Перш ніж братися до роботи, слід підготувати необхідні інструменти та матеріли. Нам будуть потрібні: засушений природній матеріал, мішковина, осока, насіння зернових та овочевих культур, ножиці, термоклей або полімерний клей, термопістолет, нитки або мідна проволока, пінцет, щітка по металу.

2.2. Технологія виготовлення оберега із осоки.

Що необхідно зробити перед виготовленням оберега з осоки?

Необхідно підготувати основу.

Матеріали та інструменти: суха осока, ножиці, гаряча вода, прес, газети чи папір, термопістолет, термоклей або полімерний клей, нитки або мідна проволока, щітка по металу, насіння зернових та овочевих культур.

Керівник гуртка наголошує на дотриманні правил безпечної праці.

Правила безпечної праці при виконанні практичних робіт:

  1. Під час роботи бути уважним і акуратним.
  2. Бути обережними з колючими та ріжучими інструментами: ножицями, щіткою по металу. Передавати інструменти тільки ручкою вперед.
  3. Інструменти використовувати тільки за призначенням і відповідно до правил.
  4. Пістолет із клеєм надійно установити на робочому місці.
  5. Починати роботу тільки після відповідного інструктажу, складання плану і дозволу вчителя.
  6. Під час виконання завдання працювати спокійно, без різких рухів, щоб не заважати сусідам.

Для виготовлення основи нам необхідно мати висушену осоку.

1. Осоку заливаємо гарячою водою на 10 хвилин. Далі витягаємо з води та  трохи просушуємо.  Вибираємо чорні травини та обрізаємо кінці осоки.

2. Формуємо щіточки розміром, який нам до вподоби. Осоку складаємо пополам і закріплюємо ниткою або мідним проводом зігнутий край.

3. Розчісуємо щіточки щіткою по металу.

4. Край щіточки обрізаємо , трішки закругляючи кінці.

5. Розкладаємо газетний папір(тканина) на стіл, на нього зверху ложимо сформовані щіточки і накриваємо газетним папером(тканиною), потім притискаємо пресом.         

6. Чекаємо до повного висихання щіточок.

7. Готуємо кусочки полотна, квіточки з насіння, крупи, часник, квасолю, горох чи сою.

8. А зараз можна проявити свою власну фантазію. Наклеїти на щіточку різноманітні клаптики полотна чи мішковини, розмістити квіточки з насіння, викласти красиве намисто з квасолі, кукурудзи, гороху чи сої, а також насипати красивими купками крупу.

9. Зверху прикрашаємо оберіг оксамитовою стрічкою чи рафією.

І ось оберіг готовий. Він зроблений своїми руками, і тому має більшу силу.

За бажанням учнів, на практичній роботі можна виготовити різноманітні обереги. Все буде залежати від наявності матеріалів та фантазії учнів.

2.3. Засвоєння гуртківцями отриманих знань на занятті.

  • Назвати рослинну символіку України?
  • Назвати народну символіку?
  • Сформулюйте термін «флористика»?
  • Для чого виготовляють оберіг?

2.4. Практична робота:

2.4.1. Вступний інструктаж.

  • Правила безпечної праці та санітарно-гігієнічні вимоги під час роботи. Демонстрація вчителем послідовності виконання операцій.
  • Виготовлення оберегів по інструкційним карткам.

2.4.2. Самостійне виконання завдань практичної роботи.

  • Перший обхід: перевірити дотримання санітарно-гігієнічних вимог наявність необхідних матеріалів та інструментів, правильність організації робочих місць.
  • Другий обхід; перевірити правильність тримання інструментів, виконання трудових прийомів.
  • Третій обхід: перевірити дотримання технологічної послідовності виконання завдання, технологічних вимог до виконання кожної операції. Постійно перевіряти дотримання безпечних прийомів роботи та організації робочого місця.

2.4.3. Поточний інструктаж.

  • Контроль якості виконуваних робіт, вказати на недоліки в роботі і шляхи їх усунення.

2.4.4. Заключний інструктаж.

  • Короткий аналіз виконаної роботи.
  • Прибирання робочого місця, догляд за інструментами після роботи.

ІІІ. Заключна частина:

3.1. Рефлексія (обґрунтування гуртківцями можливості використання отриманих знань умінь, навичок).

  • Чого нового дізналися на занятті?
  • Чого навчилися?
  • Яку роботу виконали?
  • Які завдання були визначені на занятті?
  • Де можна використати набуті знання та вміння?
  • Чи сподобалось вам заняття? Чим саме?

3.2. Загальний підсумок заняття із зазначенням його позитивних та негативних моментів.

3.3. Повідомлення завдань на наступне заняття: Принести матеріали та інструменти для створення оберегів.

3.4. Рекомендована література.

1. Хоменко Вера. Апликации, картины и панно из природних материалов. – Х.: Клуб семейного досуга, 2010. – 111с.

2. Хоменко Вера. Обереги своїми руками. – Б.: Клуб семейного досуга, 2010. – 94 с.

Інструкційна картка №1

Виготовлення оберега – віяло.

№ п/п

Назва операції

Технологічні умови

Зображення

1.

Підготовка осоки до роботи

Осоку заливаємо гарячою водою на 10 хвилин. Далі витягаємо з води та трохи просушуємо. Вибираємо чорні травини та обрізаємо кінці осоки.

 

IMG_4520

2.

Формування щіточок

Формуємо щіточки розміром, який нам до вподоби. Осоку складаємо пополам і закріплюємо ниткою зігнутий край.

 

IMG_4408

3.

Розчісування щіточки

Розчісуємо щіточки щіткою по металу.

 

4.

Обрізка нерівностей

За допомогою ножиць рівняємо нерівний краї щіточки трішки закругляючи краї.

IMG_4417

5.

Висушування щіточок

Розкладаємо газетний папір на стіл, на нього зверху ложимо сформовані щіточки і накриваємо газетним папером, потім притискаємо пресом. Чекаємо до повного висихання щіточок.

 

IMG_4406

6.

Підготовка матеріалів для оздоблення

Готуємо кусочки полотна, квіти з насіння, крупи, часник, квасолю, горох чи сою.

 

7.

Оздоблення оберега

А зараз можна проявити свою власну фантазію. Наклеїти на щіточку різноманітні клаптики полотна чи мішковини, розмістити квіточки з насіння, викласти красиве намисто з квасолі, кукурудзи, гороху чи сої, а також насипати красивими купками крупу.

 

IMG_4420

8.

Готовий оберіг

Можна прикрасити оксамитовою стрічкою чи рафією – сухими водоростями.

IMG_4424

 

Кросворд

«Віяло»

 

н

 

 

а

к

с

о

і

н

н

о

к

м

н

п

г

в

і

я

л

о

а

ш

 

я

р

с

о

 

о

о

к

х

л

 

 

я

 

 

  1. Бобова рослина, має великий вміст білка.
  2. Незамінна річ у господарстві, яка може містити в собі будь-що.
  3. Буває біленьке, чорненьке і має дуже велике сімейство.
  4. Рослина з якої в давнину ткали тканину.
  5. Смачненький, зелененький так і проситься до супу.

 

Переглядів: 1417 | Додав: Юннат | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Пошук
Календар
«  Лютий 2015  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
232425262728
Архів записів
Друзі сайту
  • Офіційьний блог
  • uCoz Спільнота
  • FAQ по системі
  • База знань uCoz

  • Copyright MyCorp © 2019
    Безкоштовний хостинг uCoz